Scroll naar beneden

De gemeente heeft voor het isoleren en opknappen van je huis een subsidieregeling opengesteld. Deze regeling heet SEWA (Subsidieregelingen Eigen Woning Aanpak) en is gestart op 4 april 2022. Er geldt een aantal regels.

De subsidie is bedoeld voor een aantal gebieden in de wijken Geitenkamp, Presikhaaf, Klarendal, Arnhemse Broek en Malburgen. De woningen in deze gebieden moeten een laag energielabel hebben (C, D, E, F of G). Kijk hier voor de adressenlijst. Komt jouw adres niet voor op deze adressenlijst, maar het adres van je buren wel, dan kan het zijn dat je adres per ongeluk niet op de lijst staat. Neem dan contact met ons op via de onderstaande contactgegevens.

Er zijn twee mogelijkheden: zelf aan de slag of samen.

Zelf aan de slag (individuele regeling)
Als je niet wil wachten op de gezamenlijke aanpak van woningen, kan je zelf aan de slag door een aannemer in te huren of zelf jouw huis op te knappen. Voor deze individuele regeling geldt een maximaal subsidiebedrag per woningtype. We adviseren je hiermee niet te lang te wachten, het subsidiegeld kan opraken. Let op! Als je zelf besluit (een deel) van jouw woning op te knappen dan kan je voor dat deel geen ISDE-subsidie aanvragen. De ISDE subsidie is een landelijke subsidie op isolatie en andere energiemaatregelen.

Check of de onderstaande punten voor jou van toepassing zijn:

  • Je bent de bewoner én de eigenaar van de woning.
  • Jouw woning heeft een laag energielabel, C, D, E, F of G.
  • Jouw woning heeft een WOZ-waarde tot 355.000 euro (2021).
  • Je wil jouw woning flink verbeteren en minstens drie sprongen maken in het energielabel als je woning label E, F of G heeft (van G naar minimaal D, van F naar minimaal D, van E naar minimaal D). Als je huis label D of C heeft, wil je dat je woning naar minimaal label B gaat.
  • Je bent bereid ook een deel van de kosten zelf te betalen.

Als je een Gelrepas hebt, betaal je geen eigen bijdrage. Voor meer info over de Gelrepas, klik hier.

Uitleg over de regeling vind je ook stappenplan en straks ook in een instructiefilmpje.

Om te weten wat het energielabel van je woning is, moet je een energielabel laten bepalen door een erkend bedrijf. Wij adviseren gebruik te maken van Rijn en IJssel Energie (contact via sewa@rijnenijsselenergie.nl). Als namelijk blijkt dat je woning een te goed energielabel heeft om mee te kunnen doen (label A of B), dan betaalt de gemeente de kosten voor het aanvragen. Dit geldt dus alléén als je het energielabel laat bepalen door Rijn en IJsselenergie.

Heb je tussen 4 april en 19 juli 2022 een energielabel aangevraagd en blijk je niet mee te kunnen doen? Stuur dan de factuur hiervan naar: sewa@arnhem.nl. De gemeente vergoedt dan de gemaakte kosten.

Klik hier voor het aanvraagformulier SEWA.

Vereniging van Eigenaren
Als je lid bent van een Vereniging van Eigenaren en je een aanvraag wilt doen voor alleen jouw woning, dan heb je medewerking van de Vereniging van Eigenaren nodig. Klik hier voor het toestemmingsformulier. Een Vereniging van Eigenaren kan ook zelf een aanvraag doen als de VvE verantwoordelijk is voor de maatregelen om de woningen op te knappen. Voorbeelden hiervan zijn isoleren van dak, vloer en muur.

Samen (collectieve regeling)
In een aantal gebieden gaan woningcorporaties hun woningen binnen nu en ongeveer vijf jaar verbeteren. Woon je in één van deze gebieden, dan komen wij in de komende jaren bij je langs om te kijken of je met jouw woning kunt aansluiten bij de werkzaamheden van de corporaties en of je in aanmerking komt voor de SEWA-subsidie. Wij helpen je dan van begin tot eind:

  • We bepalen het energielabel van jouw woning volgens de nieuwe norm NTA 8800.
  • Je krijgt advies over welke werkzaamheden je het beste kunt laten uitvoeren.
  • Wij geven de aannemer namens jou opdracht voor de uitvoering van de werkzaamheden.
  • We helpen je met de subsidieaanvraag.
  • We bepalen het energielabel van jouw woning na uitvoering van de werkzaamheden.
  • We doen de subsidieverantwoording.
  • We helpen met een eventuele lening voor het betalen van je eigen bijdrage.

Naast het meedoen met corporaties, gaan we ook kijken of we in gebieden met alleen koopwoningen samen kunnen optrekken. Ook dan krijg je advies, word je geholpen met de subsidieaanvraag en worden de kosten grotendeels vanuit de subsidies betaald. We weten nog niet of we dat ook in jouw straat kunnen doen. Zodra hierover meer bekend is, laten we dat weten. We beginnen met het gebied Wikkestraat en omgeving in Malburgen. Vanaf half november gaan we in een aantal straten van start in de Kleefkruidstraat en omgeving. Dit doen we samen met de woningcorporatie Volkshuisvesting.

Klik hier voor de laatste informatie over de collectieve projecten.

Heb je een vraag?
Stuur een e-mail naar sewa@arnhem.nl. Of neem contact op met onze Klanten Contact Centrum via 0800 1809. Het nummer is tijdens kantooruren van maandag tot en met donderdag bereikbaar. Krijg je geen contact? Bel op een later tijdstip terug of stuur een mail.

Bekijk hier: belangrijke informatie, veel gestelde vragen, bedragen individuele regeling, bedragen collectieve regeling, stappenplan.